Arie de Jonge

Stands up for and solidary with the weak.

GNOME, KDE, Xfce

Na mijn experiment met Linux Mint 12 KDE RC* heb ik Debian testing KDE in virtualbox geïnstalleerd. Linux Mint heeft uiteraard KDE aangepast aan Mint.

Tot mijn verrassing blijkt Debian KDE minder druk te zijn dan vroeger. Om het netjes te zeggen, KDE is geen puinhoop meer met zijn ondoorgrondelijke menu’s.

Wat betekend dit? Ga ik over op KDE? Eerlijk gezegd denk ik het niet. GNOME bevalt mij nog steeds goed, GNOME Shell bevalt me ook wel. Er zijn op dit moment wat puntjes die ik wel anders zou willen zien, maar het is nog steeds in ontwikkeling.
KDE 4.0 was eerlijk gezegd een draak, dit kan ik niet zeggen van KDE 4.7, dit is werkelijk een goed werkbare desktop. Daarom geloof ik ook dat GNOME 3 ook goed gaat worden, zal even duren, dat wel uiteraard.

En Xfce? Dat blijf ik zeker volgen, een mooie simpele desktop, geen ovebodige poespas.
Ik ben alleen benieuwd hoe ze de “fout” in de versie nummers gaan oplossen.
Binnenkort komt versie 4.10 uit, we zitten nu op 4.8 ………………….
Er had volgens mij in het verleden gekozen moeten worden voor nummers als 4.02 – 4.08 ……..
Ongeacht hoe de nummering gaat lopen, ik kijk ondertuissen uit naar de opvolger van 4.8

* Niet helemaal geslaagd. Op de Asus EeePC900 stond Linux Mint 12 Gnome3 met GNOME Shell, GNOME classic, Cinnamon, MATE, Unity, hier is de Mint KDE desktop bijgezet. En dat geeft wat kleine probleempjes.
Synaptic start bv niet meer op van uit GNOME Shell, wel vanuit de terminal, er zit dus iets niet lekker.

Last edited by Arie on 15 January 2012 at 16:36

15 January 2012 - Posted by | Debian GNU/Linux, Desktop Environment, FOSS, GNOME, GNOME Shell, ICT, KDE, Linux, Linux Mint, Operating Systems, Virtualbox, Xfce |

4 Comments »

  1. Momenteel draai ik hier Mint 12 met Cinnamon, niet slecht om eerlijk te zijn…. helemaal niet slecht. Uiteraard ook een project wat snel zal groeien en Clem kennende komt dat wel goed.

    Ik ga zo eens Mint 12 KDE RC eens downloaden en bekijken hoe deze is. De KDE fans van Mint zullen nu wel blij zijn na één hele release gemist te hebben.

    Comment by Maik | 22 January 2012 | Reply

    • Daar ga je beslist geen spijt van krijgen ;)

      Comment by Arie | 22 January 2012 | Reply

  2. Ehm, die nummering is heel normaal en ook volstrekt logisch. Je moet zo’n nummer niet zien als float maar de put als scheidingsteken zien.

    Major = 4, minor = 8
    Major = 4, minor = 10

    Zie ook de de Linux kernel.

    Comment by Harold | 18 January 2012 | Reply

    • Persoonlijk vind ik het alles behalve logisch, maar dat zal wel door mijn wiskunde achtergrond komen.
      Wat ik dan wel heel erg jammer vind is dat Stephan Arts hier op de XFCE mailing list de draak mee steekt, het was netter geweest als tie hier een reaktie had geplaatst ………………………..

      Btw, kijk eens naar de manier hoe Debian de nummering doet, zo vreemd is mijn gedachte gang dus niet.

      Comment by Arie | 19 January 2012 | Reply


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 321 other followers

